Felda Bersia Banjir

Felda Bersia, 16 Ogos – Hujan lebat selama empat jam mengakibatkan beberapa kawasan di Felda Bersia dilanda banjir kilat. Kejadian ini mengakibatkan 4 buah rumah dan 1 kedai runcit mengalami kerugian dengan pelbagai kerosakan kerana dinaiki air.

Faktor penyumbang kepada berlakunya banjir ini disebabkan keadaan longkang yang tidak berfungsi dengan baik.

“Sistem perparitan dan saliran di kawasan ini berada di tahap teruk dan mengakibatkan salirannya tersumbat dan air hujan bertakung di kawasan ini.

“Masalah perparitan sudah berlarutan sejak beberapa tahun lalu dan permasalahan ini telah diadukan kepada pihak felda, bagaimanapun tidak tahu sejauh mana tindakan mereka ambil. Masalah ini masih belum dapat diselesaikan dari dahulu lagi dan mengakibatkan banjir kilat.

Longkang asal di hadapan rumah felda ini adalah longkang yang kecil dan beberapa kali sudah diberitahu kepada pihak felda supaya longkang yang besar dibina namun hanya kerja menaik taraf longkang sahaja dilakukan.

Sistem perparitan dan saliran itu tidak berfungsi dengan baik, kawasan peringkat pertama felda bersia kali ini mengalami banjir kilat dan ini adalah yang terburuk.

“Terdapat kawasan yang airnya naik sehingga ke paras lutut dan banyak harta benda penduduk rosak. Banjir berlaku dengan cepat mengakibatkan mereka tidak sempat untuk mengemas dan menyelamatkan harta benda mereka. Banjir kilat surut sekitar jam 8 malam pada hari yang sama.

Syabas kepada unit Amal Gerik yang diketuai saudara Umai kerana berjaya mengadakan gotong-royong membersihkan rumah-rumah serta kedai yang dilanda banjir malam tadi di Felda Bersia.

Apa yang menariknya kita melihat kejayaan para petugas Unit Amal kita bersama-sama membantu penduduk dengan menyumbang tenaga dan penat lelah termasuklah rumah Ketua Cawangan UMNO Felda Bersia saudara Razila






Ayorrr....sudah penuh dalam rumah yeoppp!!!





Kerja pembersihan sedang dilakukan oleh unit amal gerik di rumah abang din !!!




Ape...nak buat cuci aje ler yeop!!!

Rumah abang din yang teruk kena banjir...



Begini lah keadaan banjir yang melanda di peringkat pertama felda bersia akibat longkang yang kecil





Kerja-kerja pembersihan selesai dilakukan...anggota unit amal gerik bersalaman dengan ketua cawangan UMNO felda bersia saudara razila





Anggota Unit Amal Gerik sedang melakukan kerja-kerja pembersihan di rumah ketua Cawangan UMNO Felda Bersia



Di kedai runcit saudara rosli anggota unit amal gerik turut juga melakukan kerja-kerja pembersihan sehingga selesai


 
Load Counter